צור קשר/הצעת מחיר

תמיכה טכנית : 03-7214020
טלפון מכירות : 03-7214000

דמי הבראה 2016

1408884111

דמי הבראה
מאת עו"ד עדי ינקלביץ

התעריף המעודכן במגזר הפרטי עודכן ל 374 ₪ ליום הבראה (החל מ- 7/2014).

עורכת דין עדי ינקלביץ' המתמחה בדיני עבודה סוקרת את השאלות העיקריות בנושא זה:

בהתאם לצו ההרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות הבראה ונופש (להלן גם: צו ההרחבה הכללי במשק), זכאי כל עובד לתשלום דמי הבראה. דמי ההבראה ישולמו בהתאם לוותק, היקף המשרה והשתייכות מגזרית.

תעריפים שונים למגזרים שונים

ישנם שלושה תעריפים שונים ליום הבראה בהתאם למגזרים השונים:
      – מגזר פרטי – 374 ₪;
      – עובדי שירות המדינה;
      – עובדים שכפופים להסכם קיבוצי מסוים או לצו הרחבה – טרם התפרסם עדכון;

מה דין עובד חדש עד שנה ותק ?

על פי צו ההרחבה הכללי במשק, עובד שלא סיים שנת עבודה ראשונה – אינו זכאי לתשלום.

מה קורה אם עובד פוטר לפני תום שנה ?

עובדים שעבדו מספר חודשים בלבד, אינם זכאים לדמי הבראה, אלא לאחר שהשלימו וותק של שנה אחת בעבודה.
שימו לב: עובד שפוטר לאלתר לאחר כ- 11 חודשי עבודה, היינו יחסי עובד ומעסיק הסתיימו לאחר כ- 11 חודשים והמעסיק שילם לו בכסף את ההודעה המוקדמת ומכאן שוותקו לא הוארך ולא הגיע ל- 12 חודשים – על פי פסק דין של בית הדין לעבודה יהיה זכאי לקצובת הבראה – אולם כל מקרה יידון לגופו (צריך להראות שהוא לא פוטר על מנת להימנע מהתשלום אלא ממניעים ענייניים).

מתי צריך לשלם לעובדים דמי הבראה ?

בהתאם לצו ההרחבה הכללי במשק, קצובת הבראה תשולם באחד מחודשי הקיץ מחודש יוני ועד חודש ספטמבר, אלא אם כן הוסכם או נהוג מועד אחר במקום העבודה. במילים אחרות, כל מעסיק רשאי לקבוע מתי משולמת קצובת ההבראה במפעלו. ישנם מקומות עבודה שמחלקים את התשלום לשנים ומשלמים פעמיים במשך השנה (בדר"כ כתוצאה מבעיה כלכלית).

כל כמה זמן מתעדכן התעריף ליום הבראה ?

בדרך כלל אחת לשנה ביום ה- 1 ביולי מעדכן שר התמ"ת את התעריף.
החל מעדכון התעריף יש לשלם לעובדים את קצובת ההבראה בהתאם לתעריף שהשתנה. מעסיק שנוהג לשלם בד"כ בחודש יוני בכל שנה, "ייהנה" אומנם מתשלום דמי הבראה בתעריף הישן, אולם בחודש יוני הבא הוא ישלם את התשלום בתעריף המעודכן.

מה קורה כאשר מעסיק משלם דמי הבראה בחודש נתון, אך ישנו עובד חדש שטרם מלאה לו שנת וותק – האם הוא מקבל תשלום חלקי ? 
לא, עובד כזה יקבל תשלום דמי הבראה רק בחודש שימלאו לו שנת וותק בעבודה. הל מצבירת וותק של שנה במקום העבודה, המעסיק יכול לבחור בין לשלם לעובד דמי הבראה או במועד התשלום שכולם מקבלים (למשל מידי חודש אוגוסט), כך שבאוגוסט למשל ישולמו לו דמי הבראה חלקיים בהתאם לוותקו עד לחודש אוגוסט או לשלם לכל עובד דמי הבראה בכל שנה ביום השנה לתחילת עבודתו. מעסיקים רבים מעדיפים ליצור אחדות כך שכל העובדים מקבלים באותו חודש דמי הבראה (וכל אחד בשיעור אחר התאם לוותקו).

מה דינו של עובד שעובד במשרה חלקית ?

עובד במשרה חלקית זכאי לדמי הבראה בשיעור שביחס למשרתו. לדוגמא: עובד שעובד בחצי משרה יקבל בתום שנת עבודתו הראשונה, 50% מדמי ההבראה להם זכאי עובד במשרה מלאה.

כמה ימי הבראה מגיעים לעובדים במגזר הפרטי ?

המגזר הפרטי: תעריף ליום 374 ₪

ותק בשניםמס' ימי הבראה
לאחר 1 שנים5
2-3 שנים6
4-107
11-158
16-199
20 ומעלה10

 האם חלה התיישנות לתביעה לתשלום דמי הבראה ?

כן, עובד יהיה זכאי לקצובת הבראה אף לאחר סיומם של יחסי עובד-מעביד, וזאת לגבי תקופה של עד שנתיים לפני תום תקופת עבודתו, אם לא קיבל את קצובת ההבראה עבור אותה תקופה בזמן עבודתו. אבל אם הוא יתבע דמי הבראה בביה"ד האזורי לעבודה תוך כדי העסקתו – ההתיישנות היא 7 שנים.

האם עובדת בחופשת לידה זכאית לימי הבראה ?

בזמן חופשת הלידה (המגיעה עכשיו עפ"י חוק ל- 26 שבועות) צוברת העובדת וותק לעניין הבראה. ואולם בתקופה שהיא מאריכה את חופשת הלידה ללא תשלום (חל"ת, מעבר ל- 26 שבועות) אין צבירה לצורכי וותק הבראה (גם לא לצורכי חופשה ו/או פיצויי פיטורים).

במגזרים שונים ישנם תעריפי דמי הבראה שונים ?

כן. עובדי שירות המדינה ולעובדים המועסקים אצל מעסיקים בענפים בהם חל הסכם קיבוצי או צו הרחבה ענפי, קיימים תעריפים שונים ואותם עובדים יהיו זכאים לפי התעריף הנקוב באותו הסכם קיבוצי/צו הרחבה/ תקשי"ר. מדובר בסכומים הגבוהים מן התעריפים במגזר הפרטי, הואיל ומדובר בתעריפי מינימום שנועד כפי כל חוקי המגן המכילים חיובים לתשלום בסיס (למשל חוק שכר מינימום מורה על תשלום שכר מינימום שיש לשלם לפחות פר שעה או פר חודש, ומשם אפשר רק לעלות….).

*מידע זה הוא כללי בלבד ואינו בא במקום ייעוץ משפטי ומכאן שאין אחריות על כל החלטה ופעולה שנתקבלה בהסתמך על האמור.

** הכותבת היא עורכת דין מומחית בתחום דיני העבודה, בעלת וותק של למעלה מ-15 שנים. בעלת משרד עצמאי, המייצגת בבתי הדין לעבודה ומייעצת בכל הקשור ליחסי עובד ומעביד למעסיקים שונים.

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

ניהול עובדים בשיטות מתקדמות

ניהול עובדים בשיטות מתקדמות

בשנים האחרונות שיטות העבודה השתנו לבלי הכר, והן ממשיכות להתקדם בקצב מהיר. הטכנולוגיה הפכה לכלי מרכזי בכל תחום, ומאפשרת עבודה מרחוק בתחומי עיסוק שונים. היום ניתן לעבוד מהבית או ממדינה אחרת ולהיות חלק מצוות עובדים בלי להגיע למשרד כפי שהיה בעבר. שינויים אלה מצריכים שיטות ניהול שונות כדי להתאימן לעידן…

למאמר המלא >
שירותים שיכולים לשדרג את העסק שלך

שירותים שיכולים לשדרג את העסק שלך

עסקים מכל תחום נדרשים כיום לפעול ולשגשג בשווקים תחרותיים הרבה יותר מבעבר, זאת משום שבעידן המאופיין בתקשורת דיגיטלית יעילה, נעלמו מגבלות הנגישות שבעבר חצצו בין עסקים לפי מיקום גיאוגרפי. עסק מצליח הוא כזה המבדל עצמו לטובה ממתחריו וישנן דרכים שונות לעשות זאת - כמו למשל מיתוג, מציאת נישה, ניהול מיטבי…

למאמר המלא >
חוק הגנת השכר (תיקון מס' 24)

חוק הגנת השכר (תיקון מס' 24)

חוק הגנת השכר (תיקון מס' 24), התשס"ח-2008ביום 6.7.2008 פורסם חוק הגנת השכר (תיקון מס' 24), התשס"ח-2008, המתקן את חוק הגנת השכר, התשי"ח-1958 (להלן - החוק). להלן עיקרי התיקון (שתחולתו מיום 1.2.2009, למעט אחד מסעיפי העונשין שתחולתו מיום 6.7.2008).פנקס שכר ותלוש שכרמעביד חייב לנהל פנקס שכר ולמסור לכל עובד בכתב תלוש…

למאמר המלא >

מעוניין בהצעת מחיר?

התקשרו 03-7214000

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם