צור קשר/הצעת מחיר

תמיכה טכנית : 03-7214020
טלפון מכירות : 03-7214000

האם רשאי מעביד לקבל במקרים מיוחדים דו"ח איכון של הטלפון הנייד של העובד?

1522317694

רקע לגבי תביעה לתשלום בגין עבודה בשעות נוספות, פיצויי פיטורים

עובד הגיש כנגד החברה בה עבד תביעה לתשלום בגין עבודה בשעות נוספות , פיצויי פיטורים אי תשלום עבור הודעה מוקדמת ועוד.
העובד עבד במחלקת המכירות של החברה באתרים שונים בארץ במשך כשבע עשרה שנים . לצרכי עבודתו עבד שעות נוספות וכן עבודה משרדית שביצע מביתו לאחר סיום הנסיעות.
החברה הזמינה את העובד לשימוע בשל אי שביעות רצון מתפקודו המקצועי וכן אי אמינות בנוגע לניצול זמן עבודתו. כיוון שהעובד הכחיש שהוא עובד בעבודה נוספת ללא אישור החליטה החברה על פיטוריו.
במהלך התביעה שהגיש העובד בקשה החברה לקבל צו מבית הדין לעבודה לקבלת דו"ח איכון לטלפון הנייד שבידי העובד למשך 60 יום ולכל שעות היממה. לטענתה, כך ניתן יהיה לבדוק את מקום הימצאו האמיתי של העובד במהלך שעות העבודה שכן לטענתה העובד עבד ביזמות נדל"ן במקביל לעבודתו אצלה.

בית הדין לעבודה בנצרת דחה את בקשת החברה וקבע כי אמנם יש בסיס וקשר בין הבקשה לעילת הפיטורים . אם זאת מדובר במידע שגילויו יפגע קשות בפרטיות העובד באופן שאינו מידתי. החברה הגישה ערעור לבית הדין הארצי לעבודה.


מה נפסק לגבי קבלת דוח איכון/מיקום לטלפון ?

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי קיימת רלוונטיות לבקשה שכן יש זיקה בין המידע המבוקש לעילת התביעה וכן יש לחברה עניין ישיר ולגיטימי במידע המבוקש. אולם אל מול העניין הלגיטימי ניצבת הזכות לפרטיות שזו זכות חוקתית וחוקית כאחד (חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק הגנת הפרטיות). ביה"ד הארצי ערך איזון בין שני הערכים המתנגשים והגיע למסקנה שבמקרה זה חובת הגילוי גוברת תוך לקיחה בחשבון שהעובד יכול להשחיר נתונים שאינם רלוונטיים לשעות העבודה, מידע הקרוי "מידע עודף" ובכך להקטין את הפגיעה בפרטיות.

לבסוף הורה בית הדין הארצי לעבודה כי יש להוציא צו המופנה לחברת הסלולר למתן נתוני תקשורת ביחס לחודשים נובמבר דצמבר 2014, 6 ימים: א – ה לשעות שבין 06:00 ל – 20:00 וכן ליום ו' בין השעות 06:00 ל – 14:00 . הנתונים , כך נפסק, יועברו לעובד שיהיה רשאי להשחיר את "המידע העודף" לשיטתו ולהעברתו לאחר מכן לידי החברה כולל את ההשחרות .

מסקנות בנוגע לאיכון מיקום הטלפון של העובד

השינויים הטכנולוגיים ובמיוחד מיכשור שנותנת חברה לעובדיה לצורך עבודתם עלול בהחלט להפוך לכלי בהליך משפטי כאשר יש חשד סביר להפרה בוטה של הסכם העבודה כגון שהעובד עובד במהלך שעות העבודה בעבודה נוספת ללא אישור.
לא בקלות יטה בית המשפט לאשר ניטור מחשבו של העובד או קבלת פלט מהחברה הסלולרית אודות שיחותיו או מיקום המצאו. רשות זו תנתן במקרים מיוחדים ולאחר איזון בין לגיטימיות ורלוונטיות הדרישה לטענות המעסיק אל מול הפגיעה בפרטיות העובד.
חשוב לזכור שביצוע הפעולות לעיל דורש צו שיפוטי. רצוי שהמעסיק יציין בהסכם העבודה כי הוא שומר לעצמו לבקש מידע באמצעות מכשירים אלה מקום שבו קיים חשש או חשד שהעובד מפר את הסכם ההתקשרות עם המעביד באופן שקבלת הנתונים יוכלו לאמת או להפריך טענה זו.

כדי למנוע הישנות מקרים אלו, רצוי היה כי העובד היה מדווח את שעות העבודה בשעון נוכחות או אפליקציה לנוכחות עובדים.

ראה: ע"ע 40711-04-17 פישר תעשיות פרמצבטיות בע"מ נ' שטטר ואח' (ניתן ב-4.3.18 פורסם בפסק דין)

אין לראות באמור לעיל כיעוץ משפטי או תחליף ליעוץ משפטי.

עו"ד אריק אריאל - דיני עבודה, נוכחות עובדים

כל הזכויות שמורות למשרד עוה"ד ד"ר אריק אריאל
03-5628267
http://www.arieladv.co.il

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

דמי הבראה 2016

דמי הבראה 2016

דמי הבראהמאת עו"ד עדי ינקלביץ התעריף המעודכן במגזר הפרטי עודכן ל 374 ₪ ליום הבראה (החל מ- 7/2014). עורכת דין עדי ינקלביץ' המתמחה בדיני עבודה סוקרת את השאלות העיקריות בנושא זה: בהתאם לצו ההרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות הבראה ונופש (להלן גם: צו ההרחבה הכללי במשק), זכאי כל עובד לתשלום…

למאמר המלא >
זכויות עובדים במקום העבודה

זכויות עובדים במקום העבודה

עובדים רבים מכירים את החובות, הנגזרות מחוזה ההעסקה, אבל לא זכויותיהם הרבות, ששומרות על עתידם ועל עתיד משפחתם. אילו זכויות מגיעות לעובדים שכירים מתוקף החוק במקום העבודה במקרים של מחלה, תאונה, פיטורים, פרישה, ואפילו חופשה? זכויות בתקופת סיום העבודה לאחר שהעובד סיים את ההתקשרות שלו עם המעסיק הוא זכאי לזכויות המסדירות…

למאמר המלא >
כלים שימושיים שיעזרו לנהל עסק באופן אפקטיבי ומדויק

כלים שימושיים שיעזרו לנהל עסק באופן אפקטיבי ומדויק

הטכנולוגיות שלא מפסיקות להשתכלל מאפשרות לבעלי עסקים לנהל אותם בקלות רבה יותר מבעבר, וביעילות גבוהה הרבה יותר. בפרט פשוטים יותר הבקרה על העובדים והמעקב אחרי הנוכחות שלהם, בין אם במקום העבודה עצמו ובין אם לצורך ביצוע עבודה כזו או אחרת הם נמצאים במקומות אחרים, ועוד דוגמה טובה מאוד לכלי שימושי…

למאמר המלא >

מעוניין בהצעת מחיר?

התקשרו 03-7214000

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם